Ayrton Senna: Eerste pole en winst behalen bij het team van Lotus

Dit is deel 2 over Ayrton Senna. Hierbij ging het over de periode, dat de Braziliaan actief was voor de renstal van Lotus. Te lezen is in dit artikel, dat hij bij dit Britse team voor het eerst een keer vanaf pole vertrok en Senna ook zijn eerste zege behaalde.

Het jaar van z’n eerste zege

Voor het jaar 1985 had de Zuid-Amerikaan eigenlijk een contract bij Toleman. Maar dat werd verbroken. Want Ayrton Senna ging de overstap maken naar Lotus. Zijn landgenoot en voormalig wereldkampioen Emerson Fittipaldi, behaalde in 1972 de titel bij deze constructeur. Ging een kampioenschap voor Senna, ook gebeuren voor hem bij Lotus?

De teamgenoot van de Braziliaan, voor het seizoen van 1985, was de Italiaan Elio De Angelis. Velen zouden wellicht nog kunnen herinneren, dat Ayrton Senna al in de tweede race van dat jaar, al z’n eerste successen had behaald?

Op zaterdag 20 April 1985 was de Zuid-Amerikaan het snelste in de kwalificatie, op het Autódromo do Estoril. Dat hield in dat hij een dag later, voor het allereerst vanaf pole-position mocht vertrekken. Het was de dag erna zondag 21 April 1985. De Formule 1 Grand Prix van Portugal, vond die dag plaats 🇵🇹

En het was een wedstrijd, die plaats had gevonden in de regen 🌧️

Na het doven van de lichten lag Senna eerste, gevolgd door teammaat De Angelis.

Monaco 1984 bleek niet om de enige race te gaan, waarbij de Braziliaan liet zien, dat hij goed was in wisselvallige weersomstandigheden. Doordat het nat was op Estoril, bleek dat niet makkelijk te zijn geweest voor enkelen, zoals voor Alain Prost die op het rechte stuk spinde, z’n achtervleugel beschadigde en uitviel.

Doordat Ayrton Senna liet zien, goed te zijn in de regen, had hij zelfs teamgenoot Elio De Angelis op 1 ronde achterstand gezet. Na 67 rondes racen in slecht weer, won de Zuid-Amerikaan voor het allereerst een Grand Prix 🏆 Michele Alboreto die tweede werd, was na Senna de enige, die in dezelfde ronde als de Braziliaan finishte. Want de nummers 3 t/m 9 waren op 1, 2, 5 en 6 ronden achterstand geëindigd.

Later in het jaar 1985 behaalde de Zuid-Amerikaan ook nog eens 6 extra pole-positions. Maar ook een derde plek, in de Nederlandse Grand Prix op het circuit van Zandvoort, waar de F1 toen voor het laatst ging racen. Op het podium kreeg hij gezelschap van winnaar Niki Lauda en de latere kampioen van dat seizoen, namelijk Alain Prost.

De tweede zege die Ayrton Senna wist te behalen, was tijdens de wedstrijd in België op Spa-Francorchamps. Deze race zou eigenlijk op 2 Juni 1985 hebben plaatsgevonden, maar moest worden verplaatst. Dat vanwege barsten die ontstonden, tijdens de eerste vrije training. Het nieuwe asfalt dat meer grip moest geven in de regen, was twee weken voor de oorspronkelijke datum aangebracht. Dat was de reden, waarom de Belgische Grand Prix op 15 September 1985 plaatsvond.

Op een vierde plaats eindigde de Braziliaan het jaar 1985, met 38 punten. Naast twee overwinningen, behaalde Senna ook nog twee tweede plekken en twee derde plaatsen.

Met een zeer kleine voorsprong, nipt winnen van Mansell in Spanje

1986 was het tweede seizoen dat Senna actief was voor Lotus. Die had toen de 98T als wagen, met een Renault V6-motor. Voor eigen publiek begon hij dat jaar goed, door op het circuit van Jacarepaguá, de eerste race vanaf pole te beginnen 💪🏻

Tijdens de openingsrace, die op 21 Maart 1986 plaatsvond, was de Braziliaan als leider de eerste ronde doorgekomen.

Dat ondanks een touché die hij en Nigel Mansell met elkaar hadden, waarbij de Brit van de baan gleed, niet meer verder kon en uitviel.

Niet lang kon Ayrton Senna genieten op kop, want landgenoot Nelson Piquet was aan hem voorbij gegaan.

Ondanks enkele keren aan de leiding te hebben gereden, werd de Zuid-Amerikaan in eigen land keurig tweede geworden 😃

De winst ging in deze eerste wedstrijd naar Nelson Piquet, die in eigen land de seizoensopener van 1986 won. Zo werd het een 1-2 voor Brazilië als gastland, dat hun landgenoten Piquet en Senna eerste en tweede zag worden.

Ook in de tweede race van 1986 mocht Senna vanaf pole position gaan starten. Op zondag 13 April 1986 vond de Spaanse Grand Prix plaats, op het Circuito Permanente de Jerez. De Braziliaan had die dag, een mooi gevecht met Nigel Mansell voor de zege.

Enkele malen probeerde de Zuid-Amerikaan voorbij te komen, aan de Brit. Toch was het voor Senna gelukt, om Mansell in te halen. Toen deze twee de laatste ronde in gingen, was het verschil nog maar + 1,5 seconden.

Hij redde het op een nippertje van minimaal + 0.014 voorsprong, waarmee Ayrton Senna de eerste overwinning van 1986 behaalde 🏆 Een zeer close finish was het tussen hem en Nigel Mansell 😯 Door te winnen en in de eerste wedstrijd tweede te zijn geworden, leidde de Braziliaan voor het eerst het klassement 🥇

Het duurde even, maar op 22 Juni 1986 won Senna voor het eerst een race op een stratencircuit. De Zuid-Amerikaan vertrok vanaf de eerste plek. Bij het ingaan van de derde ronde, miste de Lotus-rijder een versnelling bij bocht 1. Mansell schoot aan hem voorbij, maar vijf rondes later lag de Braziliaan weer op kop.

Na een leeglopende band te hebben gehad en een stop te hebben gemaakt, was Senna terug gezakt naar de achtste plek. Maar geweldig was het om te zien, dat de Zuid-Amerikaan zich goed naar voren reed. Dat werd uiteindelijk beloond, met een overwinning 👍🏻 Voor hem werd het z’n eerste zege op een stratencircuit, maar ook in de Verenigde Staten zelf.

Voor het tweede jaar op rij, eindigde Ayrton Senna als 4e in het eindklassement. Ditmaal met 55 punten, zeventien meer dan het jaar eerder.

Laatste seizoen bij Lotus

1987 was het derde jaar, dat Lotus het team was waar Senna voor uit kwam. Bij de Britse renstal was er wel een kleine verandering gaande, want de overstap werd er gemaakt van Renault- naar Honda-motoren, die uitgerust was in de 99T.

Monaco was de vierde wedstrijd van dat jaar, op zondag 31 Mei 1987. De Braziliaan nam in de 30e ronde, de leiding over van Nigel Mansell die problemen kreeg met de turbo en uitviel. Door op kop te rijden, had de Zuid-Amerikaan een flinke voorsprong op de rest.

Na 78 rondes racen won Ayrton Senna voor het eerst, een Grand Prix in dit Vorstendom. Na twee eerdere podiums in de straten van Monte Carlo, volgde er nu een zege. Aan het eind van 1987 behaalde Senna brons in de eindstand, door als derde te eindigen 🥉

1987 bleek ook het laatste jaar te zijn geweest, dat de Braziliaan actief was voor Lotus. Want in 1988 ging de overstap gemaakt worden naar McLaren.

Gepubliceerd door peterformule1mol

Blogger op Wordpress sinds 28-3-2020.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag