Tien op een rij

De laatste Formule 1 race van het jaar op Europese bodem, werd gehouden op het Autodromo Nazionale Monza, waar de Grand Prix van Italië plaats vond 🇮🇹 Dat vond plaats in het weekend van 1 t/m 3 September.

Enkele teams hadden wat uitgepakt, door een aangepaste kleurenstelling op hun bolides. Ferrari had met de SF-23 de wagens voorzien van extra gele vlakken. Dat verwees naar het race-DNA van deze beroemde renstal. Maar ook naar de zege die het Italiaanse automerk behaalde in Juni dit jaar, met de 499P Hypercar in de 24 uur van Le Mans.

Alfa Romeo bracht een eerbetoon aan de nieuwe 33 Stradale, een icoon die in de jaren 60 werd geproduceerd. De kleuren van de Italiaanse vlag waren te zien op de C43, net als gouden accenten. De rijders van deze genoemde renstallen, hadden voor Monza ook speciale helmontwerpen laten aanmaken.

Carlos Sainz hield vast aan zijn standaard kleurenschema rood-zwart-geel, wat paste bij de look van Ferrari. 55 in de cirkel was een onderdeel van de throwback-deksels. Het ontwerp deed denken aan James Hunt, door het zwart en de naam van Sainz op de zijkant.

Charles Leclerc had een design dat sterk leek, op wat hij een jaar eerder in Monza had. Geel domineerde opnieuw, met zwarte strepen die naar de achterkant liepen, vanaf de randen van het vizier. De Italiaanse vlagstreep over de bovenkant van z’n helm, had de Monegask hergebruikt. Maar hij had One Dream in het rood toegevoegd.

De hoofddeksel van Guanyu Zhou paste precies bij de kleurenstelling, die Alfa Romeo dat weekend had. In rood en groen zag het er goed uit, in die gekleurde versie.

Valtteri Bottas was een andere richting ingeslagen, met zijn tribute-helm. Het was een verwijzing naar de eerste twee kampioenschappen van dit Italiaanse automerk, waar Giuseppe Farino en Juan Manuel Fangio een titel mee behaalden. Bij het ontwerp van de Fin, was de stoffen pet en racebril te zien, die in het begin van de F1 dienden als hoofdbescherming.

AlphaTauri had bevestigd dat Liam Lawson naast Yuki Tsunoda bleef rijden, tot Daniel Ricciardo herstelt was van zijn gebroken middenhandsbeentje. Voor de jonge Nieuw-Zeelander werd Italië z’n tweede weekend dat hij reed.

Sainz zorgt voor vreugde bij Ferrari en Italiaanse fans

Tijdens de kwalificatie op zaterdag 2 September, werd het de tweede keer dit jaar, dat er in ieder deel gekwalificeerd werd op een ander soort band. In Q1 was dat op de Hard. De Medium in het tweede gedeelte. En in Q3 werd er gereden op de Soft.

De grote verliezer in Q1 was Esteban Ocon, die na een uitstapje door het grind, schade had opgelopen aan de vloer. In tegenstelling tot Zandvoort had Lawson nu wel het tweede gedeelte bereikt, waarin hij de 12e tijd had neergezet.

Het einde van Q3 was spannend om te zien. Eerst was Charles Leclerc de snelste. Daarna was dat zo bij Max Verstappen. Maar toch was het Carlos Sainz die de pole behaalde, voor de Italiaanse GP en behaalde daarmee z’n eerste startplek van 2023.

Heel even leek het er op dat Leclerc en Sainz een gridstraf zouden krijgen. Want beide coureurs zouden in het eerste deel, te lang hebben gedaan over hun outlap. Na de laatste minuten van Q3 kwam er een mededeling, dat er geen verdere actie ondernomen werd bij de Monegask en Spanjaard.

Carlos Sainz mocht daarbij zijn pole-position behouden en Charles Leclerc de derde startplaats. Vreugde was er bij de Italiaanse fans, dat Ferrari als eerste en derde van start mocht gaan tijdens de wedstrijd.

Uitstel en een nieuw record overwinningen op rij

Ging Ferrari met Leclerc of Sainz wellicht de eerste zege van het jaar behalen? Of won Max Verstappen zijn tiende zege op rij? Dat ging allemaal duidelijk worden op zondag 3 September, de dag waarop de race plaats vond.

Voordat de race van start ging moest Yuki Tsunoda z’n AlphaTauri AT04 aan de kant parkeren, doordat zijn motor het begeven had. De start van de Grand Prix werd daarmee afgebroken. Voor een tweede formatieronde, werden de coureurs de baan opgestuurd.

Duidelijk werd dat de wagen van Tsunoda niet achter de vangrail, kon worden geduwd. Een vrachtwagen kwam daarmee aan te pas, om zo de AlphaTauri te bergen. Na de extra opwarmronde, kon de wedstrijd weer niet worden gestart. De rijders namen opnieuw plaats op de startopstelling.

Er was onduidelijkheid hoe het verder zou gaan. Twee monteurs waren over de pitmuur gesprongen, terwijl anderen stonden te wachten voor een dichte doorgang aan het einde van de pitmuur. De crews van de renstallen mochten naar de auto’s gaan van de rijders, nadat de marshals de doorgang hadden geopend.

De wedstrijdleiding kwam met het bericht, dat er om 15:20 de derde formatieronde kwam.

Nadat de wedstrijd eindelijk was begonnen, kwam Carlos Sainz als leider door bocht 1.

Al in de tweede ronde ging Alexander Albon voorbij aan Oscar Piastri. Inhaalacties was het onderwerp van die middag, dat zal je later wel doorhebben in dit artikel.

Door als tweede te zijn gestart lag Verstappen op die positie achter Sainz. In ronde 6 probeerde de Nederlander voor het eerst een poging, om de Spanjaard in te halen. Dat was bijna gelukt. De Ferrari’s hadden een behoorlijke snelheid, wat duidelijk was richting de Variante del Rettifilo.

Tijdens de 14e ronde had Sergio Pérez de eerste bocht afgesneden, nadat hij en George Russell zich beiden hadden verremd. De vierde plek moest de Mexicaan teruggeven aan de Brit. Een ronde later was het Max Verstappen eindelijk gelukt, om de kop over te nemen van z’n voormalig teamgenoot. De Nederlander werd daarbij geholpen, dat de Ferrari-coureur een blokkerend wieltje had in de eerste bocht.

Geen enkele teambaas wil het zien gebeuren, maar bij het inkomen van bocht 1 en 2 hadden Piastri en Norris elkaar geraakt.

Russell kreeg een tijdstraf van 5 seconden uitgedeeld. Hij was namelijk na zijn pitstop, in de eerste bocht van het circuit gegaan in een poging om Esteban Ocon voor te blijven. De Mercedes-rijder kwam voor de Fransman weer terug de baan op, waarmee hij de positie niet direct terug gaf.

George Russell was niet de enige coureur van Mercedes, die de fout in ging. Ook bij Lewis Hamilton gebeurde dat. Want samen met Piastri reden die naast elkaar door de Curva Grande. Hamilton sneed de Australiër wat af bij het aanremmen tussen bocht 4 en 5. Beiden kwamen met elkaar in botsing en schoten rechtdoor. Door schade aan de voorvleugel, moest Oscar Piastri naar de pits. Niets mankeerde aan de wagen van Lewis Hamilton, die wel een tijdstraf van 5 sec kreeg.

Met hand en tand verdedigde Carlos Sainz de tweede plaats. Vijf rondes voor de vlag pakte Pérez die plek af van de Spanjaard. Maar voor hem was het gevecht nog niet over. Want teammaat Charles Leclerc streed in de laatste ronden samen met hem, voor het laatste trapje op het podium. Tussen de vierde en vijfde bocht hadden die elkaar geraakt, maar liepen geen schade op. Deze strijd was gaaf om te zien, ondanks dat beiden een momentje meemaakten van een blokkerend wieltje, wat Sainz eerder in de race ook al had.

Max Verstappen schreef geschiedenis. Door als eerste over de finish te zijn gekomen, werd hij de eerste rijder ooit die 10 zeges op een rij behaalde 🏆🎉 Echt een super knappe prestatie van de Nederlander 💪🏻

Sergio Pérez werd tweede. En ondanks niet te hebben gewonnen vanaf pole, behaalde Carlos Sainz voor Ferrari hun thuisrace een derde plek 🍾

Lawson was dichtbij het halen van zijn allereerste punten. De Kiwi reed eventjes rond op de tiende plaats, maar finishte net buiten de punten als elfde. Ik vind dat de Nieuw-Zeelander het prima doet, nu hij halverwege het seizoen z’n debuut heeft gemaakt 👍🏻

De Italiaanse Grand Prix was ook een race, om van genoten te hebben 🤩 Het laatste deel van 2023 ging de Formule 1 in, doordat die nog gingen afreizen naar Azië, Noord- en Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Wat wel al zeker is om te weten, is dat Max Verstappen voor het tweede jaar op rij, een paar wedstrijden voor het einde al wereldkampioen gaat worden!

Gepubliceerd door peterformule1mol

Blogger op Wordpress sinds 28-3-2020.

Eén opmerking over 'Tien op een rij'

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag