Ayrton Senna: Tragisch einde in de Formule 1

Deel 1 en 2 over de periode dat Ayrton Senna in de F1 actief was bij de renstallen van Toleman en Lotus, waren al door online gezet. Normaal zou het derde deel volgen. Maar dat komt op een later moment. Want deel 4 dat de Braziliaan voor Williams in 1994 reed, heb ik vanwege een reden geschreven.

In het jaar 1994 ging Senna de overstap maken naar Williams. Bij dit team had hij in 1983 al eens getest, voordat de Braziliaan een contract tekende bij Toleman. Op internet had ik informatie gevonden, hoe de Formule 1 test van de Zuid-Amerikaan verliep.

In Juli 1983 op een dinsdagochtend, arriveerde Ayrton Senna op Donington Park. Dat jaar racete hij in de Brits Formule 3, waar hij uiteindelijk ook kampioen werd. Op het circuit legde de Braziliaan veertig ronden af in de Williams FW08. Toch zou Senna niet voor deze renstal uitkomen in 1984.

Terug naar 1994. Tijdens dit jaar was Damon Hill de teamgenoot van Senna, die het jaar ervoor in 1993 de overstap had gemaakt naar Williams. De Zuid-Amerikaan behaalde op 26 Maart pole-position tijdens de kwalificatie, voor zijn thuisrace in Brazilië op het Autódromo José Carlos Pace.

Op zondag 27 Maart 1994 vond de eerste wedstrijd van dat jaar plaats. Met Ayrton Senna op P1. Halverwege de race lag Senna op de tweede plek, achter Michael Schumacher. De thuisrijder maakte wat tijd goed, door in te lopen op de Duitser.

Maar helaas spinde Ayrton Senna in de 55e ronde. De Braziliaan ging in eigen land niet finishen, want zijn motor sloeg af. Nooit zullen we weten, of hij Schumacher had verslagen voor de winst in eigen land.

In de tweede race van het jaar, startte Senna opnieuw vanaf pole. Toen tijdens de Grand Prix van de Pacific in Japan, op het Okoyama International Circuit. Op 17 April 1994 had de Zuid-Amerikaan opnieuw geen geluk. Hij kwam niet goed weg vanaf de eerste plaats, doordat Michael Schumacher hem inhaalde. Omdat de Braziliaan moest vertragen, reed Mika Häkkinen op hem in. Door naast de baan te komen, botste hij tegen Nicola Larini. Na twee wedstrijden 0 punten op z’n naam, dat was gewoon niet te geloven.

Senna verongelukt

Op vrijdag 29 en zaterdag 30 April 1994, werd het weekend overschaduwd door twee ongelukken, toen de Grand Prix van San Marino plaats ging vinden. Tijdens eerstgenoemde dag vloog Rubens Barrichello, met een hoge snelheid van tegen de 225 km/h, over een kerbstone heen in zijn Jordan. De Braziliaan had de bandenmuur geraakt en raakte bewusteloos. Doordat hij in een ziekenhuis verbleef, was het weekend voor Barrichello al klaar.

Tijdens de kwalificatie op zaterdag, vloog Roland Ratzenberger uit de bocht bij de Villeneuve Curva. De Oostenrijker reed in z’n Simtek recht tegen de muur aan. De impact die hij meemaakte, zorgde voor een schedelbreuk. In de ronde ervoor was Ratzenberger over de kerbstones van de Acque Minerali chicane gereden, dat er voor zorgde dat de voorvleugel beschadigd was. Daardoor begon hij aan een nieuwe ronde, in plaats van terug te keren naar de pits. Met een hoge snelheid brak de neus af van de bolide van Roland Ratzenberger, die de controle verloor.

De kwalificatie werd stopgezet. Toen Ratzenberger in het hospitaal aankwam, bleek de Oostenrijker al aan z’n verwondingen te zijn overleden. Ayrton Senna was uiteindelijk de snelste en behaalde voor de 6️⃣5️⃣e keer pole-position.

Het was zondag 1 Mei 1994. De GP van San Marino ging plaatsvinden.

Tijdens de start bleef de Benetton van JJ Letho stilstaan op de grid.

Helaas kon Pedro Lamy de Fin niet meer ontwijken en reed achterop die bolide.

De Safety Car kwam in actie. Met een lage snelheid reden de wagens, achter de veiligheidsauto. Dat zorgde er voor, dat de banden van de bolides hun hitte verloren en een paar millimeter waren ingekrompen.

Na de schoonmaak van de baan, kwam er een rollende start. In ronde 7 stuurde Senna zijn Williams door de bocht Tamburello, waarbij hij waarschijnlijk over een oneffenheid in het wegdek heen reed.

Dat zorgde ervoor dat de bodemplaat het asfalt had geraakt. Alle downforce verdween daarbij, net als alle grip. Rechtdoor reed de Williams en kwam terecht in de muur. Na dat ongeluk, werd een afgebroken stuurkolom aangetroffen in Senna’s wagen. Die was waarschijnlijk gebroken, tijdens het ongeval.

Een rode vlag werd er gezwaaid, want de wedstrijd was gestopt 🟥 F1-dokter Sid Watkins gaf zorg aan de Braziliaan, op het circuit. De auto’s die in de race waren, moesten terugkeren naar de pits, in afwachting van de herstart. Naar een ziekenhuis in Bologna werd de Braziliaan gevlogen. De wedstrijd werd na 37 minuten weer hervat.

2 uur en 20 minuten nadat Michael Schumacher als winnaar over de vlag kwam, was er zeer verdrietig nieuws te horen. Ayrton Senna was overleden 🥲 Het tijdstip waarop de Zuid-Amerikaan was overleden, werd vastgesteld op 14:17. Dat hield in dat hij onmiddellijk dood moest zijn geweest.

De doodsoorzaak bleek een stuk ophanging te zijn, die door de helm van Senna gevlogen was. In de cockpit van de Braziliaan, was een Oostenrijkse vlag gevonden, waarmee hij hulde aan het einde van de race wilde brengen aan Roland Ratzenberger.

Een staatsbegrafenis in São Paulo vond plaats op 5 Mei 1994. Bijna een ieder uit de F1-wereld ging naar de uitvaart toe. Hard kwam de dood aan in Brazilië, waarbij dat land drie dagen van nationale rouw had. Velen namen die dag afscheid van een icoon. Tranen waren er bij vele mensen.

Een held was Ayrton Senna voor Brazilië. Begin Mei 1994 was ikzelf een half jaar oud, toen de Braziliaan om het leven kwam. Op deze dag, 1 Mei 2024, heb ik uit respect en medeleven, dit artikel geschreven. Ik heb nog steeds bewondering voor Senna, want er is veel over deze icoon te leren.

Gepubliceerd door peterformule1mol

Blogger op Wordpress sinds 28-3-2020.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag