Vakantie 2020 in Luxemburg: Week 2

Blog over Week 2 van mijn vakantie in Luxemburg, van 7 t/m 13 September.

Bezoek aan de hoofdstad Luxemburg Stad

De 2e week was begonnen op 7 September. Die dag gingen we de hoofdstad Luxemburg Stad bezoeken. Met de trein wilden wij er heen gaan, maar op het station van Diekirch kregen we te horen dat er vanaf die plek er geen treinen reden, tot eind van die week.

Om er toch nog heen te gaan reden er pendelbussen, die langs de haltes ging rijden waar de trein normaal stopte. Langer dan 1 uur zaten wij in de bus, om dan eindelijk aan te komen in Luxemburg Stad.

Niet alleen in het hele land maar ook in de hoofdstad zelf, waren ze met bouwwerkzaamheden bezig. Dat was wel jammer om te zien.

Ook bleek dat de Kazematten gesloten waren, wat we wilden bezoeken. Ondanks die 3 tegenslagen, ging ons bezoek aan de stad gewoon door.

Het was lekker weer die dag, wat ook uitnodigde om te lopen.

De vlag van Luxemburg kwamen we veel tegen, die ook stond te wapperen naast de Europese vlag.

Op Place Clairefontaine zagen wij het standbeeld van Charlotte van Luxemburg, die in het verleden een groothertogin was.

Een mooi glas in loodwerk was er te zien, in de stationshal van Luxemburg-Gare. Daar zagen we tot onze grote verbazing, dat er wel treinen reden naar het binnenland van Luxemburg, België, Duitsland en Frankrijk.

Het was dan ook leuk, om de gelijknamige plaats van Luxemburg te hebben bezocht. Helemaal onderin het land zaten wij die dag.

Tweede keer Müllerthal Trail

In de 2e week maakten we opnieuw een wandeling van de Müllerthal Trail, maar nu was het een andere gedeelte.

We liepen een kortere route, dan de eerste keer.

Toch hadden wij een behoorlijke hindernis meegemaakt, door over een omgevallen boomstam te lopen en daarna terecht te komen op een gedeelte waar mul zand lag.

Gelukkig gleden we niet uit over het mulle zand.

Grote watervallen waren er niet uit, ook al zaten we vlakbij de Schiessentümpel.

De 2 wandelingen van de Müllerthal Trail waren erg mooi, om te hebben gedaan.

Dagje over de grens, naar de Duitse stad Neuerburg

Omdat we er vlakbij zaten, waren wij zelfs een dagje naar Duitsland geweest. De stad Neuerburg bezochten we.

Het eerste wat ons opviel waar we aan het lunchen waren, was een oude spoortunnel die op een voormalig treinstation van Neuerburg zat.

Na onze boodschappen bij de REWE, Lidl en Centershop te hebben gedaan, gingen wij een wandeling maken door de stad. Wat ons opviel was dat we op een huis een mooie muurschildering zagen, van een zonnewijzer en een engel.

Flink omhoog waren wij geklommen om vlakbij de Beilsturm te komen, een Historisch herkenningspunt die helaas gesloten was. Wel konden we bovenop een mooi uitzicht hebben over Neuerburg, waarbij wij huizen, ruïnes en Burg Neuerburg zagen.

Onze stadswandeling eindigde op de Marktplatz. Leuk was het om eens een stad in Duitsland bezocht te hebben.

Musée Automobile – Conservatoirs National de Véhicules Historiques

Op de voorlaatste dag ging ik met mijn vader naar een automuseum in Diekirch. Daar waren ondanks dat het klein was, ongeveer 40 auto’s te zien.

Bij binnenkomst viel ons meteen een Buick 90 Limo 38 op, waarmee een oud Koning van Luxemburg in vervoerd werd in het verleden. Decoraties van oude tankstations stonden er bij enkele voertuigen.

Het was bijzonder om zelfs een voorloper van de tractor te hebben gezien, een Societe Francaise Vierzon.

Behalve auto’s zagen wij ook nog enkele motoren, en een TukTuk. Vanwege mijn interesse voor auto’s, was dit een leuk uitstapje.

Ettelbruck

Zaterdag 12 Augustus was de laatste dag dat we een uitstapje hadden. We gingen naar Ettelbruck. Vanaf het treinstation van Diekirch wilden wij met de trein daar heen gaan, maar ook in dat weekend reden de treinen niet. Dus namen we de bus.

Lekker broodjes haalden wij bij Cactus-Marché Ettelbruck.

In het centrum zagen we een bord staan, dat er in Ettelbruck ook een oorlogsmuseum zat: General Patton Memorial Museum. Dus gingen wij daar onverwachts naar toe.

Het museum eerde George Patton Jr, een voormalig Amerikaanse generaal die het commando voerde over het 3e US-leger. Hij had met zijn troepen de stad Ettelbruck bevrijd op 25 September 1944.

Ook in dit museum waren er veel objecten bewaard gebleven uit de Tweede Wereldoorlog. Heel mooi om te zien was ook, dat er muurschilderingen waren gemaakt.

Na het museum bezocht te hebben, liepen we naar het treinstation van Echternach. Ondanks dat wij geen enkele keer met de trein hadden gereisd, zagen we wel daar een trein die naar Luxemburg Stad ging rijden. Vanaf Ettelbruck Gare namen we voor de laatste keer in de vakantie de bus, om uit te stappen bij Fouhren, Halt.

Na onze busreis, liepen wij terug naar de camping. Om toch nog een mooie herinnering te hebben aan onze vakantie in Luxemburg, maakte ik nog een mooie foto van de omgeving.

Zondag 13 September vroeg om 6:15 in de ochtend, kwam ik uit bed. Want het was toen tijd om naar huis te gaan. In 1 uur tijd gingen we nog ontbijten, opruimen en het chalet netjes achterlaten, om vervolgens tegen 7:15 de terugreis te maken naar Nederland.

Vakantie 2020 in Luxemburg, was een fantastische, leuke en mooie vakantie geweest. Het was leuk om dat land voor het eerst bezocht te hebben en om mooie dingen te hebben gezien.

Gepubliceerd door peterformule1mol

Blogger op Wordpress sinds 28-3-2020.